Hoe zorg je ervoor dat je project je publiek bereikt? Misschien ben je hier nog lang niet. Maar de kans is groot dat je hier juist al veel eerder aan had moeten denken.
In de film- en documentairewereld houden ze zich hier al langer mee bezig. Daar werken impact producenten al voor en rondom het verschijnen van een film of documentaire aan een campagne. Want een mooie documentaire maken is geweldig, maar hoe zorg je ervoor dat die ook zijn publiek bereikt? En wie weet, tot Kamervragen leidt of tot een andere manier van kijken naar bepaalde problematiek?
Drie tips:
1 Stel een concreet doel. Wat hoop je dat de maatschappelijke impact zal zijn van je project? Met een boek over armoede in Nederland zul je nog niet honger de wereld uit helpen. Maar je kunt je wel richten op meer begrip bij beleidsmakers of andere groepen in Nederland, alleen, hoe bereikt het boek hen?
2 En als je een doel voor ogen hebt komen we bij het volgende punt: wie wil je bereiken met je project? De meeste makers roepen gelijk “heel Nederland”, of de grootmoedigen onder ons “de hele wereld”. Maar gaan die Formule-1 kijkers echt uit zichzelf naar jouw documentaire kijken over broedvogels in de duinen? Hoe specifieker je je publiek omschrijft, hoe gerichter je aan de slag kunt. En hoe meer je publiek zich meegezogen voelt. Dus wees specifiek. Roel Janssen ‘Gokkers en graaiers, financiële schandalen van de VOC tot de Zuidas’ bijvoorbeeld besloot zijn boek uit te geven bij Follow the money (FTM). Zij hebben een veel grotere achterban die ook al geïnteresseerd is in het thema van zijn boek, dan een traditionele boekenuitgever heeft. En omdat boeken uitgeven nog een nieuwe tak van sport is voor FTM, hadden ze ook meer aandacht voor promotie. Ze maakten een podcast en een video – iets wat traditionele uitgeverijen tot voor kort zelden deden.
3 En dan: Denk groter. Bedenk een campagne. Maak je bijvoorbeeld een fotoproject over mensen met Alzheimer, dan kun je eraan denken om samen op te trekken met de Hersenstichting. Dat zij de film vertonen bij hun achterban, of met die film kunnen gaan lobbyen in Den Haag voor meer geld voor hersenonderzoek. Dus stel jezelf voortijdig de vraag hoe je samen kunt optrekken met een partij die belang heeft bij jouw project. En waar je je werk kunt vertonen om je doel te bereiken. Zo werkte fotograaf Allard de Witte jarenlang aan een project over FAS-kinderen; kinderen met een geboren afwijking, veroorzaakt door het alcoholgebruik van hun moeder. Hij begon ook voorlichting te geven en richtte er uiteindelijk zelfs een stichting voor op.
Wil je je er echt in verdiepen? Kijk dan naar deze geweldige online toolkit. En ben je benieuwd wat dit voor jou als boekenschrijver betekent? Lees dan dit blog op Nieman. Ben je al wel zo ver en komt je project binnenkort uit? Denk er dan eens over om deze training van mijn gewaardeerde collega, onderzoeksjournalist Rineke van Houten, te volgen.
Beeld: Jamal Yahyayev/Pexels