Werk je aan een mooi verhaal? Heb je je wel eens afgevraagd of je er niet méér mee kunt?
We nemen nieuws op steeds meer manieren tot ons; in filmpjes, infographics, op sociale media, in podcasts en multimediaal. Er kan veel meer. En dat is tegelijk ook een uitnodiging aan makers om te kijken of je je verhaal ook op meerdere podia en voor verschillende doelgroepen kunt brengen.
Alleen, hoe vertel je nou een gelaagd journalistiek verhaal, on- en offline, in beeld, in tekst, in audio? Deze zomer interviewde ik drie journalistieke producenten voor een drieluik over het maken van multimediale verhalen. Drie makers die er geen enkele moeite mee hebben om van de pen naar de recorder te gaan, en van multimediaal naar een documentaireserie over te stappen. Zij gingen je voor. Wat hebben ze daarvan geleerd?
Materiaal over
Om een multimediaal project op te zetten, heb je vooral ideeënkracht nodig, stelt Arnold van Bruggen van Prospektor. ‘Je moet kunnen bedenken hoe je je materiaal op een andere manier kunt ontsluiten. En je vervolgens omringen met mensen die dat kunnen uitvoeren. Meestal besef ik tijdens het maken al welk materiaal ik nog over heb. Je bent gewoon nog niet uitverteld.’
Schrijvend journalist Stephanie Bakker van Laika Producties: ‘Ik wilde altijd de hele context meegeven, maar ik merkte dat je niet volledig hoeft te zijn, dat je mensen achter kunt laten met een vraag. Anderzijds kun je in een multimediaal verhaal meer emotie kwijt.’ Hoe maak je de overstap naar zo’n compleet ander medium? ‘Je hoeft niet alles zelf te kunnen; je moet je vooral omringen door mensen met die andere expertises.’
Podcast
Audiomaker Emmie Kollau is producent van Autres Directions, dat begon in 2014 met het multimediale project Iron Curtain Project. ‘Makers komen bij ons met een idee voor een podcast, omdat ze nu eenmaal altijd audio maken. Wij kijken dan wat de meest geschikte vorm is voor het verhaal. Voor ons ligt altijd alles open.’
De serie verscheen op VillaMedia. De aanleiding voor de serie was een simpel en intrigerend lijstje. Mark Kramer, de founding father van de Stichting Verhalende Journalistiek, stelde dat verhalende journalistiek zes elementen bevat. Met mijn ervaring in het coachen van makers en na mijn tijd als interactive storyteller bij de app van Dephion, vertaalde ik dat naar tien elementen voor een multimediaal verhaal. Je zou kunnen zeggen: de tien knoppen waar je als maker aan kunt draaien om gewone journalistiek om te vormen tot een verhaal, op welk podium dan ook.
Benieuwd naar die tien knoppen? Daarover de volgende keer meer.
Voor nu eerst de serie op VillaMedia. Je vindt ze hier:
De foto is gemaakt bij de expositie van Carrie Mae Weems, Arles 2023
Subscribe to our newsletter!