Blog NL

Nog meer tools om de aandacht vast te houden

Hoe houd je de aandacht van je lezer vast, nu in een tijd van informatieovervloed de waarde van journalistiek en fotografie steeds verder afkalft? In mijn vorige nieuwsbrief vond je zeven tools om in te zetten nog voordat je bent begonnen aan het construeren van je verhaal. Deze keer lees je zes tools om in te zetten tijdens het maakproces.

1 En toen en toen

Ons brein is zo geprogrammeerd dat we altijd op zoek zijn naar de ‘en toen’. Dus de eerste tip is om te proberen je verhalen logisch en chronologisch op te bouwen. Flashbacks en zijsporen doen een groot beroep op de motivatie van je lezer, die kan namelijk gedesoriënteerd raken, dus hoe minder hoe beter.

2 Kan het nóg persoonlijker?

Tip uit de marketing: spreek je lezer, kijker of luisteraar direct aan. Hoe zou het voor jou zijn om deze tools in je werk in te zetten?

3 Speel met de elementen

Dat we leven in een tijd van informatieovervloed betekent ook dat je je verhaal op veel meer manieren, momenten en via veel meer media kunt vertellen. Wat wil je in beeld of audio vertellen, wat in tekst? En wat vertel je online en wat offline?

4 Creëer instapmomenten

Is het je ook opgevallen dat ChatGPT altijd met een opsomming komt? Het is niet nieuw, maar maakt wel een enorme comeback door geloof ik: instapmomenten. Deel je informatie op in zeven tips, acht vragen, negen stellingen. Voor de zappende lezer, luisteraar of kijker.

5 Gebruik humor

Deze les deed ik op in de yogaschool waar ik naartoe ga en waar veel goede yogadocenten zijn die consciëntieus hun les opbouwen, houdingen perfect kunnen voordoen – en die me toch laten verlangen naar het einde van de les. Het verschil tussen een prima docent en een geweldige is de zelfrelativering en humor van die laatste. Daarmee houden ze mijn aandacht vast én krijg ik en passant ook nog eens het gevoel dat ze hun onderwerp echt beheersen.

6 Schep verwachtingen

Kondig vast aan dat er iets komt. Maak mensen nieuwsgierig. Formuleer een vraag waar je publiek graag het antwoord op wil weten. We zijn de tijd van massamedia achter ons aan het laten en gaan de tijd van De Grote Versnippering in. Wat je ook doet, ga als het even kan niet uit van één maar van meerdere lanceermomenten.

Welke trucs vergeet ik nog? Stuur ze me toe. Laten we samen bouwen aan een nog grotere toolbox voor makers om verhalen te vertellen die beklijven. Zo, is mijn overtuiging, werken we aan een wereld waarin ieder perspectief wordt ontvangen met nieuwsgierigheid, zodat we allemaal geïnformeerde keuzes kunnen maken.

Foto’s: Paulien Bakker, groentes: Sanne Ruijter

Werk je aan een mooi project en zou je graag met een story doctor willen sparren over wat nu het emotionele hart van je verhaal is? Stuur me een berichtje.

You Might Also Like...