Als consument oriënteren we ons via steeds meer kanalen, zowel off- als online. Het is en-en: een podcast, sociale media, de krant, het journaal, een blog, een nieuwsbrief, een (web)documentaire, expositie, (foto)boek, theatervoorstelling. Maar hoe vertel je je verhaal op meerdere podia? En hoe voeg je een vertellaag toe aan film, een voorstelling of een tentoonstelling?
Ik help – zowel interim als freelance – organisaties, culturele instellingen en makers bij het ontwikkelen van complexe verhalen. Zo werkte ik voor tech scale-up Dephion als interactive storyteller om gelaagde korte filmpjes en animaties voor hun app te ontwikkelen. Ik ontwikkelde ook diverse tentoonstellingen waarbij tekst een vertellaag toevoegde aan het beeld. Het is iets sprookjesachtig: als je lagen toevoegt en verhalen zo iedere keer worden verrijkt en aan betekenis winnen.
Ik maakte kennis met gelaagde vertellingen toen ik kwartiermaker en directeur werd van de Stichting Verhalende Journalistiek. Voor onze jaarlijkse conferentie haalden we podcastmakers (toen nog niemand naar podcasts luisterde), schrijvers, fotografen en beeldmakers naar Nederland en in die kruisbestuiving leerde ik veel over de essentie van verhalen vertellen.