Blog NL

Voor wie maak je het?

We denken er vaak niet over na, niet als journalist, niet als beeldmaker, en ook niet als romanschrijver: onze doelgroep. Wie is je publiek? Voor wie maak je wat je maakt?

We zijn van een tijdperk van massamedia naar een tijd van verschillende kanalen voor verschillende groepen overgegaan, of je het nu wilt of niet. Dus is het je afstemmen op je publiek belangrijker dan ooit geworden. Want wie koopt straks je boek, bezoekt jouw tentoonstelling, leest jouw longread? En wie wil je eigenlijk bereiken met je werk?

Tsja, een doelgroep vaststellen, hoe doe je dat?  

Ik heb drie suggesties voor je.

1 Het Mentality-model van marktonderzoeksbureau Motivaction

Marktonderzoeksbureau Motivaction onderschrijft acht typen mensen, op basis van waarden- en leefstijlonderzoek. Zo heb je de moderne burgerij, de kosmopolieten en de opwaartse mobielen.  Hier leggen ze hun model uit. Wat voor type ben je zelf eigenlijk? Doe de test!

2 Het users needs-model van de BBC

De Britse omroep BBC keek naar de behoeftes van haar oh zo diverse publiek. Want live updates ontvangen over een onderwerp is één ding, maar eigenlijk willen we meer: duiding of amusement bijvoorbeeld. Wil je met je werk informatie overdragen of je publiek iets laten voelen? Gaat het je erom mensen iets te laten doen of te begrijpen? Zo zijn er twaalf mogelijke behoeften. Hier lees je meer over dat model.

3 Persona’s

Tot slot nog de traditionele manier van reclamemakers: je kunt zelf een doelgroep samenstellen door persona’s op te stellen; ijkpersonen die staan voor je doelgroep, zoals Henk en Ingrid dat doen voor de PVV-stemmer. Een manier om je op weg te helpen kan zijn door ChatGPT te vragen. Je legt uit waar je je persona’s voor nodig hebt, en ChatGPT komt met een suggestie. Vervolgens kun je zelf nog een flinke verdiepingsslag maken.

Wanneer is eigenlijk het moment om je bezig te houden met wie je doelgroep is? Als je goed kijkt naar deze methodes, zie je dat ze ook richting kunnen geven aan je project. Je hebt een onderwerp, een verhaal – en vervolgens kun je afhankelijk van je doelgroep kiezen voor een meer oplossingsgerichte aanpak, of juist een meer poëtische. Voor meer uitleg in tekst of juist voor meer beeld. En… voor een boek met daarnaast een podcast of een tentoonstelling.

Toch zo gek nog niet, dat denken in doelgroepen.

Werk je aan een mooi project en zou je graag met een story doctor willen sparren over wat nu het emotionele hart van je verhaal is? Stuur me een berichtje.

You Might Also Like...