Wat is storytelling?

Het is misschien niet de eerste definitie die in je opkomt, maar toch. Wij mensen zijn betekeniszoekende wezens. Bij alles wat we zien en meemaken zoeken we impliciet verbanden; we maken een verhaallijn in ons hoofd.




Storytelling is een manier om informatie te structureren. De manier die aansluit op hoe onze hersenen werken. En in een tijd van informatieovervloed, is het ook dé manier om de aandacht van je publiek te trekken en vast te houden.

Als je storytelling wilt inzetten dan kies je bewust voor een vertelperspectief en een vertelstem, denk je na over wie je hoofdpersoon is, welke scènes cruciaal zijn voor je verhaal, en over de spanningsboog.

De beste storytelling verbindt hoofd, hart en buik. En voegt dus een emotionele laag aan informatie toe. Een goed verhaal leest niet als huiswerk. Je kunt je verplaatsen in degene die de gebeurtenissen ondergaat. Zie bijvoorbeeld: dit verhaal, dit verhaal of dit verhaal.

Storytelling vergt een andere manier van informatie verzamelen. Centraal staan niet de feiten maar de beleving. De feiten mogen in iedere cultuur, in iedere groep hetzelfde zijn, we handelen naar wat die feiten voor ons betekenen. Storytelling legt de focus op de ervaring.

Ik help organisaties, individuen en makers om het emotionele hart van hun verhaal te vinden.

Meer weten?

– kijk naar mijn portfolio

– wat hebben anderen over mij gezegd?

– of mail om gelijk een afspraak te maken: paulien@schrijfkracht.nl.